Vés enrere Arriba la setmana més científica de l'any: la UPF se suma a la 24a Setmana de la Ciència

Al campus de Poblenou organitzen diverses activitats per a estudiants d'ESO, batxillerat i cicles formatius i al campus del Mar els tallers se centren en estudiants de primària.
06.11.2019

Del 8 al 17 de novembre se celebrarà a Catalunya la 24a Setmana de la Ciència i la UPF hi participa amb activitats organitzades pel Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions (DTIC) i el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS).

La  Setmana de la Ciència a Catalunya (SC’19), organitzada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRi), amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement (Secretaria d’Universitats i Recerca) i la col·laboració de “la Caixa”, Amgen i la Fundació Banc Sabadell. El seu complet programa agrupa més de 400 actes multidisciplinaris de disseminació del coneixement científic i arreu Catalunya, fonamentalment conferències i taules rodones, jornades de portes obertes a centres de recerca i museus, cursos, tallers i exposicions (consulteu les activitats a la web de l'SC19).

Els temes centrals de l’edició d’enguany són, d’una banda, la taula periòdica, amb motiu de l’Any Internacional de la Taula Periòdica dels Elements Químics, i, de l’altra, diferents persones que han estat referents als respectius camps de coneixement com ara l’ecòleg Ramon Margalef, enguany es commemora el centenari del seu naixement; l’enginyer i inventor Narcís Monturiol, amb motiu del bicentenari del seu naixement; Margaret Hamilton, qui va liderar el desenvolupament del programari de navegació on-board per al Programa Espacial Apollo, amb motiu del 50è aniversari de l’arribada de l’home a la Lluna; i el polifacètic Leonardo da Vinci, en commemoració dels 500 anys de la seva mort.

Les presentacions, tallers i xerrades organitzades per la UPF són les següents:

Les activitats al campus de Poblenou

El DTIC i l’Escola d’Enginyeria oferiran sis activitats per a estudiants d’ESO, batxillerat i cicles formatius.

A Ser IA o no ser IA (intel·ligència artificial) es farà una mirada a la història dels robots, al  futur (cotxes autònoms, assistents virtuals, llars intel·ligents, ciutats intel·ligents, equips de cirurgia, realitat augmentada...) i es debatrà sobre com ens afecta a la nostra vida diària i al nostre entorn. També dins l’àmbit de la intel·ligència artificial, a l’activitat Machine learning i la medicina els estudiants coneixeran l'aprenentatge automàtic, alguns exemples i com es poden aplicar els mètodes d'aquest camp a la detecció i prevenció de malalties mitjançant anàlisis de dades.

En la sessió Com la tecnologia i la música poden millorar el rendiment de l'aprenentatge es presentaran característiques musicals i contextuals estudiades per la ciència i que permeten identificar emocions en la música. La càpsula Aplicacions de l’anàlisi facial mostrarà com obre un gran ventall d'aplicacions més enllà del tradicional reconeixement facial, com ara l'anàlisi d'expressions per entendre emocions o inclús l'estat d'ànim.

Per a conèixer i entendre les dinàmiques i el funcionament de difusió d'informació, a la presentació Beneficis i inconvenients dels likes - promovent un ús crític de les xarxes socials es parlarà sobre l’ús de les xarxes socials en entorns educatius, el potencial efecte positiu d'aquestes eines i també els seus riscos. D’altra banda, una doctoranda compartirà la seva experiència personal a El camí de l’escola de secundària a la societat: millora a través de la ciència i la enginyeria.. Se centrarà en el grau d'Enginyeria Biomèdica,  per explicar les seves sortides professionals a la indústria i la recerca.

Les activitats al campus del Mar

El DCEXS oferirà tres activitats, dues d’elles per a nens de primària. Els alumnes aprendran la importància de rentar-se les mans al taller Mans netes, mans brutes, on tenyiran i miraran pel microscopi els bacteris i els fongs que han crescut a les plaques on hauran posat les mans. Els més petits també podran fer de científics a l’activitat Coneixem l’ADN, a la qual faran una pràctica d’extracció de l’ADN i aprofundiran en la seva estructura fent servir un model d’origami de la doble hèlix.

La tercera iniciativa, a càrrec del Centre d’Estudis en Ciència, Comunicació i Societat (CCS-UPF) és "Conversatorio": Comunicació científica "al otro lado del charco", on es s'abordarà el panorama de la comunicació de la ciència a Amèrica Llatina. Comunicadors Llatinoamericans explicaran els esforços que han per donar a conèixer la ciència i augmentar l'interès de la societat per aquesta.

Més informació i inscripcions a les activitats.

Notícia publicada per:

Oficina de Comunicació