Vés enrere La UPF participa amb tallers, visites i xerrades a la tretzena edició d’Escolab

La UPF participa amb tallers, visites i xerrades a la tretzena edició d’Escolab

Arriba a la Universitat una nova edició del programa Escolab, que permet a estudiants d’ESO, batxillerat i cicles formatius endinsar-se en la recerca que es fa als diferents campus.

09.09.2019

Enguany, la UPF torna a obrir les portes dels seus campus als estudiants de secundària i de cicles formatius que participen en la tretzena edició de l'Escolab. Els alumnes podran participar en un total de nou propostes, entre les quals s’hi troben visites, xerrades i tallers, que permetran conèixer de primera mà la recerca que es duu a terme a la Universitat. Així doncs, l’alumnat entra en contacte directe amb els diferents perfils de les persones que componen un equip multidisciplinari d’investigació i posa en pràctica el seu coneixement al voltant de la línia de recerca del grup, l’instrumental i metodologies que s’utilitzen, així com els reptes a què han de fer front els científics i científiques per trobar respostes a les seves preguntes.

Durant cada curs acadèmic, des d’octubre fins al mes de maig, EscoLab ofereix al voltant d’unes 200 activitats amb més de 10.000 places que enriqueixen els continguts acadèmics apresos a l’aula, al connectar-los amb l’actualitat científica i possibilitar la experimentació. Les inscripcions a les sessions que tindran lloc el curs 2019-2020  totes elles gratuïtes i amb places limitades, comencen avui, 9 de setembre, amb un sistema d’assignació per sorteig.

Els tallers al campus del Mar

El campus del Mar acollirà un total de quatre tallers, centrats en l’activitat dels diversos grups de recerca del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (DCEXS), i que permetran conèixer les instal·lacions de la Universitat, el Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB) i el dia a dia dels seus investigadors.

• Visita al PRBB: recerca en el Laboratori de Dinàmica de Sistemes Biològics i biologia sintètica” explorarà com funcionen els sistemes vius i la complexitat del seu comportament (una sessió, el 4 de novembre del 2019).
  • Experimentació Animal en Recerca Biomèdica (PlayDecide)” incidirà en l’ús dels animals en recerca biomèdica mitjançant l'ús del joc de rol PlayDecide (dues sessions el 13 de novembre del 2019 i l’11 de març del 2020).
  • Aprenent dels ratolins” investigadors del Laboratori de Neurofarmacologia-Neurophar explicaran com els animals d’experimentació ens permeten conèixer millor les malalties que ens afecten, així com testar nous tractaments farmacològics (una sessió, el 16 de març del 2020).
  • PlayDecide Neuromillora” mitjançant l’ús del joc de rol PlayDecide s’explorarà la neuromillora, que té com a objectiu la cerca de tractaments i aplicacions que puguin augmentar alguna capacitat cognitiva humana, actuant fonamentalment sobre el cervell (una sessió, 18 de març del 2020).

Els tallers al campus de Ciutadella

El campus de la Ciutadella acollirà dos dels tallers del programa d’Escolab, centrats en les excavacions arqueològiques i el comportament dels éssers humans en la presa de decisions:

Els tallers al campus de Poblenou

Aquest any s'afegeixen al programa dos grups de recerca del Departament de traducció i ciències del llenguatge: el Grup de Lingüística Formal i el Grup de Recerca en Tecnologies Interactives i Distribuïdes per a l'Educació amb els tallers:

L’ESCI-UPF participa al programa Escolab amb l’organització del Taller de Bioinformàtica, que té com a objectiu acostar els estudiants de segon de batxillerat a aquesta disciplina, tot mostrant de forma pràctica eines bioinformàtiques molt bàsiques i la seva aplicació en diferents problemes biològics (26 sessions, dates a convenir).

Escolab és una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona coordinada pels programes Barcelona Ciència, de l’Institut de Cultura de Barcelona, i Cultura Científica, de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, amb la participació dels centres de recerca que ofereixen les diverses activitats. Posat en marxa el 2007, el programa EscoLab s’ha anat perfeccionant i millorant any rere any per arribar a ser una iniciativa molt valorada tant per al professorat i l’alumnat dels centres educatius participants, com pels investigadors i investigadores, que troben en l’experiència una oportunitat de despertar noves vocacions científiques i alhora, de guanyar expertesa en tasques de divulgació.

Per a més informació

Notícia publicada per: