15.01.2013

El Laboratori d'Economia Experimental ha organitzat una nova edició d'Escolab

El matí del divendres 11 de gener, al campus de la Ciutadella, trenta-cinc estudiants de batxillerat de la branca de socials, acompanyats pels seus respectius professors Oriol Mestre i Salvador Riart, del Col·legi Lestonnac de Barcelona, van tenir l'oportunitat de participar en diferents experiments de l'àmbit de la microeconomia proposats per LeeX, Laboratori d'Economia Experimental, del Departament d'Economia i Empresa de la UPF.

leexescolab2013L'activitat va estar organitzada per Humberto Llavador , professor del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, en el marc d' Escolab, una iniciativa que des del 2007 promou l'Ajuntament de Barcelona i en la que diferents centres de recerca de la UPF hi col·laboren activament. És el segon any que participen departaments de ciències socials de la UPF,  la qual cosa és un estímul important i decisiu de cara a orientar el futur acadèmic dels joves.

La llei de l'oferta i la demanda posada a la pràctica i l'èxit de les xarxes socials  en economia

Generalment,  cada experiment simula un entorn virtual en què l'experimentador intenta demostrar, de vegades amb èxit i de vegades no, una determinada hipòtesi. Per a mostrar aquesta qüestió bàsica en tota recerca, el  grup LeeX va preparar un programa senzill per introduir els alumnes en l'economia experimental,  a través dels conceptes bàsics de les lleis de mercat: la llei de l'oferta i la demanda.

El professor Llavador va mostrar com l'objectiu principal de l'economia experimental és estudiar el  comportament dels éssers humans en relació a qüestions bàsiques pròpies de les negociacions econòmiques més comunes: com s'obté el preu de mercat d'un producte? Què està disposat a pagar el comprador?, com es desenvolupa una xarxa social?

La compra i venda d'accions al mercat de valors

Seguidament, els alumnes van tenir l'oportunitat de participar de manera activa en  experiments de laboratori dissenyats per respondre algunes de les preguntes esmentades anteriorment,  comptant amb la col·laboració de Pablo López Aguilar, tècnic informàtic del LeeX, que va anar guiant els alumnes en el exercici que els va plantejar.

Per parelles, els alumnes van haver de participar en una compravenda d'accions,  intentant treure, al final de l'experiment i després de quatre rondes de 120 segons de durada cadascuna d'elles, el màxim de benefici possible. Amb aquesta experiència es va aconseguir fomentar la motivació, la curiositat científica i el treball en equip.

EscoLab és una iniciativa del Programa Barcelona Ciència de l'Institut de Cultura i del Programa de Cultura Científica de l'Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona i compta amb la participació dels centres de recerca que preparen, organitzen i ofereixen les diverses activitats a la comunitat d'estudiants de Barcelona i rodalies.

Des dels seus inicis hi participa la UPF i la iniciativa ha apropat nombrosos alumnes d'ESO, cicles formatius i batxillerat als laboratoris de recerca barcelonins amb el ferm propòsit d'incrementar les vocacions científiques entre els més joves.

Altres e-notícies relacionades:

Estudiants de batxillerat visiten el campus de la Ciutadella