29.02.2012

L'Escola Superior Politècnica ha donat la benvinguda als participants d'Escolab

L'Escola Superior Politècnica (ESUP) de la UPF, sota el lema " Gaudeix la recerca de les noves tecnologies!", ha participat en la cinquena edició d' Escolab rebent al llarg d'aquest matí, 29 de febrer, al campus de Poblenou, una setantena d'alumnes de batxillerat provinents de quatre centres barcelonins.

El programa d'activitats ha començat a les 9:30 hores, a l'auditori del campus de Poblenou,  amb la benvinguda a càrrec d' Enric Peig, director de l'ESUP, i Vanessa Daza, professora coordinadora de les activitats de difusió i promoció a l'ESUP, els quals han explicat l'oferta formativa de l'Escola i les possibilitats que aquesta obre de cara al futur.

escolabesup2012Possibilitats que queden ben paleses en els projectes de recerca en què s'està treballant ara mateix al Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, projectes capdavanters i innovadors amb una marcada vocació interdisciplinària que els joves han pogut conèixer de primera mà dels mateixos investigadors.

A partir de les 10:00 hores fins a les 13:00 hores, els alumnes s'han dividit en set grups per iniciar un itinerari que els ha conduït a participar en les set sessions de demostració preparades per aquesta ocasió, cadascuna de 20 minuts de durada.

Un programa molt ben estructurat i interessant

El Centre de Cognició i Cervell ha participat per primer cop a Escolab obrint els seus laboratoris de neurociència. Com han explicat, en aquests laboratoris es duen a terme estudis sobre el llenguatge, la memòria i l'atenció. Alguns voluntaris han tingut l'oportunitat de participar en algun dels experiments que hi fan com ara l'estudi del seguiment de la mirada o eye tracking a propòsit de diverses imatges i texts que els han estat mostrats.

El  Grup de Recerca en Tecnologies Interactives centra la seva investigació en aspectes de la multimèdia interactiva a Internet. Actualment en el grup hi treballen en vàries línies de recerca: tecnologia en l'àmbit de l'educació i l'aprenentatge electrònic, els sistemes interactius multimèdia i sistemes gràfics aplicats a diferents camps. A l'Escolab s'han presentat algunes novetats com ara el projecte sobre Cross Tales o relats creuats, una recerca que estudia la composició no-lineal d'històries de manera col·laborativa i que potencia la creativitat.

El Grup de Recerca en Tecnologia Musical (GTM) està especialitzat en les tecnologies digitals relacionades amb el so i la música i fa recerca en temes com el processament i la síntesi del so; la descripció de continguts musicals; els sistemes interactius musicals; els models computacionals de la percepció i cognició musicals; i les tecnologies relacionades amb xarxes socials de música.

El GTM, aquest matí,  ha presentat una demostració amb la Reactable, l'instrument musical que ha rebut nombrosos premis internacionals  i el Kaleivoicecope, un enginy que permet, mitjançant un conjunt d'algorismes d'anàlisi i síntesi de veu, modificar aspectes de la veu de tal manera que la transforma en veu d'home, de dona, de nen o de robot.

escolabmaicubEl Grup de Recerca en Sistemes Sintètics, Perceptius, Emotius i Cognitius (SPECS) centra la seva recerca en comprendre la ment, el cervell i el comportament. Per això, el grup SPECS utilitza mètodes sintètics per estudiar i sintetitzar els principis neuronals, psicològics i de comportament que són al darrera de la percepció, l'emoció i la cognició.

En el marc d'Escolab 2012 s'han presentat tres dels seus projectes més innovadors. En primer lloc, un " espai intel·ligent" en què el món real i el virtual s'uneixen en un espai interactiu. Seguidament,  han conegut els darrers avenços d'un sistema de realitat virtual aplicat a la rehabilitació motora de les extremitats superiors adreçat a persones afectades d'ictus i, finalment,  el robot humanoide iCub ha mostrat les seves capacitats cognitives interactuant amb una interfície tangible musical o reactable a través de l'expressió oral.

El Grup de Recerca de Tecnologies Media Cognitives  han presentat dos dels seus projectes: un sistema de pantalla multi-touch que estan desenvolupant per una mostra tecnològica que tindrà lloc aquest estiu,  i diverses aplicacions interactives de cos sencer que poden ajudar a persones amb necessitats especials de mobilitat i d'obesitat.

Altres e-notícies relacionades:

Una nova edició d'Escolab ha atret a un centenar de joves estudiants