22.06.2015

Èxit de la UPF en el primer any del programa de recerca i innovació Horizon 2020

Horizon 2020 és l'instrument de la Unió Europea per finançar projectes de recerca i innovació per al període 2014-2020. En el primer any del programa, la UPF ha obtingut 13,5 milions d'euros que permetran dur a terme 30 projectes de recerca i innovació. Amb això, és la universitat espanyola que ha aconseguit el major nombre de projectes de recerca en un règim competitiu i d'alt nivell d'exigència, i en el conjunt d'entitats de l'Estat, se situa en el tercer lloc, per darrere del CSIC i de la Fundació Tecnalia, respectivament.

Per departaments de la UPF, el Departament de Tecnologies de la Informació i les Comunicacions, ha obtingut 14 projectes; el Departament de Ciències Experimentals i de la Salut, 7; el Departament d'Economia i Empresa 3; els departaments d'Humanitats i de Ciències Polítiques i Socials, 2 cadascú, i els departaments de Comunicació i Dret, 1 projecte cadascú.

Per tipologia, d'aquests 30 projectes que impulsarà Horizon 2020, 21 corresponen a l'àmbit d' excel·lència científica i 9 a l'àmbit de lideratge industrial. Dels 21 projectes d'excel·lència científica, 11 són accions Marie Curie; 7 són ajuts que atorga el Consell Europeu de Recerca (ERC); dos més són del tipus FET Proactive i un més per a Infraestructures. Dins l'àmbit de lideratge industrial, 4 pertanyen a la categoria de promoció del lideratge en tecnologies industrials; dos a la de Reptes Socials; un a Medicaments Innovadors i un més a Ciència amb i per a la Societat. Entre tots, convé destacar de nou l'èxit de la UPF en la convocatòria del Consell Europeu de la Recerca, que amb ajudes aglutina prop de 5,5 milions d'euros del total aconseguit per la Universitat.

Finalment, convé destacar que d'aquests 30 projectes, 12 són individuals i 18 es duen a terme en col·laboració amb d'altres entitats. D'aquests darrers, 6 estan coordinats per la UPF.

La figura següent resumeix els projectes aconseguits per la UPF, per pilars, en aquest primer any del programa Horizon 2020.

recercahorizon2020

Font: Dades facilitades del Servei de Recerca de la UPF.

Aquestes dades van ser presentades per Carmen Vela, Secretària d'Estat de Recerca, Desenvolupament i Innovació, el passat 11 de juny quan es van fer públics els resultats obtinguts pels centres de recerca, universitats, empreses i altres agents del sistema espanyol en el primer any del programa. Pel que fa als recursos obtinguts, Espanya, amb 553 milions d'euros, se situa en el cinquè lloc en l'àmbit europeu, per darrere d'Alemanya, Regne Unit, França i Holanda. Aquest finançament servirà per dur a terme un total de 943 projectes de R+D+I, dels quals en liderarà 101.

Amb un pressupost global de prop de 80.000 milions d'euros, el programa Horizon 2020 s'articula al voltant de tres objectius principals: respondre als reptes socials, promoure el lideratge industrial a Europa i reforçar l'excel·lència de la seva base científica. La participació al programa és oberta a recercadors, empreses, centres tecnològics i entitats públiques.

Altres e-notícies relacionades