04.03.2011

Cent cinquanta joves de batxillerat han visitat el CEXS

En el marc de l' Escolab, investigadors del Departament de Ciències Experimentals i de la Salut (CEXS) de la UPF han presentat activitats dirigides als alumnes de secundària, batxillerat i cicles formatius en els seus laboratoris del Parc de Recerca Biomèdica de Barcelona (PRBB).

Sota la coordinació de Mar Carrió, membre del Grup de Recerca Educativa en Ciències de la Salut (GRECS) de la UPF, conjuntament amb Marta Bombardó, becària de la Facultat de Ciències de la Salut i de la Vida de la UPF, diversos investigadors dels grups de  Biologia del Desenvolupament, Immunologia, Biologia Cel·lular, Genètica, Biologia Evolutiva, Laboratori de Biofísica i Bioquímica Computacional i els Serveis Científics i Tècnics del CEXS han rebut la visita d'estudiants de batxillerat interessats en orientar els seus futurs estudis dins l'àmbit de la biomedicina.

Així, des de la celebració de la primera sessió d'aquest curs, el passat mes de setembre, han participat més de 150 joves, en  sis sessions,  la darrera de les quals tindrà lloc el 16 de març, provinents de les escoles Mare de Déu de Núria, IES Jaume Balmes, Escola Pia Sant Antoni (dos grups) i Col·legi Claret, de Barcelona així cóm l' IES Sa Palomera de Blanes (Girona).

escolab CEXS 2011lowOrganització de la visita dels alumnes de l'Escola Pia Sant Antoni

La sessió del 3 de març va rebre la visita d'un grup d'uns vint-i-un alumnes de segon curs de batxillerat, acompanyats pel seu professor, provinents de l' Escola Pia Sant Antoni de Barcelona.

L'itinerari de la visita es va iniciar amb una presentació general del PRBB,  a càrrec de Mònica Rodríguez de la Unitat de Comunicació i Relacions Externes del PRBB. A continuació,  els visitants acompanyats per Marta Bombardó van visitar algunes instal·lacions compartides pels laboratoris del CEXS i d'altres més recents,  com ara el Laboratori de Seguretat Biològica Classe 1, un espai reservat per a l'estudi de microorganismes que requereixen condicions especials de manipulació.

La genètica de poblacions estudia en què es diferencien unes espècies d'altres

Seguidament, Hafid Laayouni, investigador del Laboratori de Sistemes en Biologia Evolutiva  del Programa de Genètica de Poblacions de la Unitat de Biologia Evolutiva (IBE) de la UPF-CSIC, va mostrar quina és l'organització interna i les línies de recerca del seu grup.

Després d'una introducció sobre què es la genètica de poblacions va passar a exposar quina és launitat bàsica d'estudi d'aquesta disciplina: l'estudi i la mesura de la variació genètica entre poblacions d'una mateixa espècie o de distintes espècies.

Aquesta variació cal buscar-la en l'ADN i, en aquest sentit, el ponent va destacar el gran avanç que ha suposat per a la genètica el projecte genoma humà. La variació que fa possible l'existència de diferents morfologies, aspectes i comportaments dels éssers humans és deguda a una porció petita del genoma, concretament, com va explicar Laayouni, correspon a la part d'ADN que s'expressa en proteïnes, un 1,5% del total.

Tot i que l'home no prové dels primats, ambdós comparteixen un ancestre comú. Per exemple, humans i ximpanzés compartim el 99% de l'ADN. La comparació del genoma humà amb el dels primats contribueix a esbrinar què és el que ens fa essencialment humans. Com Laayouni va exposar, part de la tasca del seu grup és reconstruir la història filogenètica de les espècies i estimar la seva datació, tot a partir dels estudis de la variació genètica. Ja per concloure, va afirmar que la major variabilitat genètica de l'espècie humana es troba a l'Àfrica, el lloc a partir del qual es va dispersar l'espècie humana per establir-se arreu del món.

La sessió  va finalitzar amb la visita als laboratoris de seqüenciació de la UPF, una important infraestructura científico-tècnica,  emprada per diversos grups de recerca  i que és indispensable per a l'actual recerca en genètica.

EscoLab és una iniciativa impulsada des del Comissionat per a la Promoció de la Cultura Científica de l'Institut de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, en la qual ha participat la UPF des dels seus inicis. L'objectiu principal és apropar els alumnes d'ESO, cicles formatius i batxillerat als laboratoris de recerca barcelonins amb el ferm propòsit d'incrementar les vocacions científiques entre els més joves.

Altres e-notícies sobre les edicions anteriors:

El CEXS organitza sis sessions EscoLab

Una nova edició d'Escolab ha atret a un centenar de joves estudiants

El CEXS organitza quatre sessions EscoLab