19.01.2011

Presentació dels resultats del projecte CLARIN-CAT

El 19 de gener, a les 18:00 hores, a la Sala Coromines de l' Institut d'Estudis Catalans (C/ del Carme, 47. Barcelona) és presenten els resultats de CLARIN-CAT, la branca catalana de la infraestructura de recerca europea CLARIN (Common Language Resources and Technology Infrastructure).

plana ClarinEl projecte està coordinat per Núria Bel, investigadora de l' Institut Universitari de Lingüística Aplicada (IULA) i professora al Departament de Traducció i Ciències del Llenguatge, a la UPF.

Va néixer l'any 2008 fruit d'un conveni entre la UPF i el Departament d'Innovació, Universitats i Empresa de la Generalitat de Catalunya per promoure específicament la participació catalana en la construcció d'aquesta important iniciativa europea que compte amb el recolzament de l' European Strategy Forum on Research Infrastructures (ESFRI) i del 7PM de la Unió Europea.

En el si del projecte CLARIN s'està construint una infraestructura que té la capacitat d'oferir accés a dades i serveis de suport a la recerca que treballen amb textos, i, específicament, donar suport a l'explotació de grans quantitats de textos, activitats típicament dels àmbits de les humanitats i les ciències socials. Ara, els primers elements de la infraestructura CLARIN ja són visibles i accessibles a www.clarin.eu.

A més d'oferir informació sobre dades i recursos, CLARIN està construint la infraestructura necessària per facilitar l'ús i explotació de les dades mitjançant diverses tecnologies en les que CLARIN-CAT també ha participat.

La novetat rau en el fet que l'usuari pot enviar els textos que necessita analitzar per tal que, remotament, es facin les operacions que tria des del catàleg, sense necessitat d'instal·lar-se els programes. Aquestes operacions són, per exemple: comptar paraules d'uns textos, extreure seqüències de dues paraules (bigrames) més freqüents d'uns textos, lematitzar i desambiguar uns textos, etc.

CLARIN-CAT ja ha posat a disposició dels usuaris de la comunitat d'investigadors que treballen amb textos catalans la possibilitat de familiaritzar-se en l'ús d'aquests serveis. L'usuari pot veure'n el funcionament a CLARIN-CAT-LAB el laboratori virtual desenvolupat a CLARIN-CAT.

CLARIN-CAT-LAB ofereix també accés a un nombre de repositoris de diferents característiques per permetre als usuaris disposar immediatament de dades per fer experiments. Gràcies a la col·laboració amb l'Institut d'Estudis Catalans, l'Arxiu de l'Ajuntament de Girona, el Centre de Documentació Ramon Llull i el Corpus Informatitzat del Català Antic, des del CLARIN-CAT-LAB hom pot accedir a les dades textuals d'aquestes institucions i recuperar-les per poder fer cerques i operacions com les descrites abans.

CLARIN-CAT ha complementat el projecte europeu CLARIN, del setè Programa Marc de la Unió Europea en què hi col·laboren unes 30 organitzacions europees per a la creació d'infraestructures que mitjançant la tecnologia permetin incrementar i millorar la recerca d'excel·lència dins els àmbits de les humanitats i de les ciències socials i que amb aquesta iniciativa entren de ple dins les e-ciències i dins les tecnologies del futur.

Altres e-notícies relacionades:

Les humanitats i les ciències socials presents a les noves tecnologies de la e-ciència