21.12.2009

Maria Eugènia Aubet ha rebut la Medalla Narcís Monturiol

Fenicios-ceramicas en libano-Reuters-solasEl 16 de desembre, el govern de la Generalitat va acordar concedir a tretze investigadors i a tres entitats la Medalla i la Placa Narcís Monturiol, respectivament, per la seva contribució al progrés científic i tecnològic.

Entre els investigadors guardonats amb la Medalla Narcís Monturiol hi ha Maria Eugènia Aubet Semmler, catedràtica de Prehistòria de la Universitat Pompeu Fabra. El seu àmbit de recerca se centra en l'arqueologia del colonialisme fenici, des de la perspectiva de l'explotació socioeconòmica, la seva estructura social i comercial i el context polític que va afavorir la seva expansió a Occident.

La professora Aubet dirigeix l'equip del Laboratori d'Arqueologia del Departament d'Humanitats de la UPF i és la investigadora principal del projecte " Necròpolis de Tir - Al-Bass ", que duu a terme a la ciutat libanesa de Tir conjuntament amb arqueòlegs d'aquest país.

En la campanya d'excavacions del 2008 es van fer importants troballes arqueològiques. Els arqueòlegs van identificar més d'un centenar d'urnes funeràries, de 50 centímetres de fondària, tancades hermèticament, amb ossos calcinats al seu interior i disperses en una superfície de 300 metres quadrats, destinades a albergar els cossos incinerats dels difunts.

jaume vilaltaDues entitats relacionades amb la UPF han guanyat una Placa Narcís Monturiol

Cal també destacar que en la categoria d'entitats, dues iniciatives relacionades amb la UPF han merescut, cadascuna d'elles, una placa Narcís Monturiol al mèrit científic i tecnològic. Es tracta del Centre de Regulació Genòmica (CRG), centre adscrit a la UPF i creat l'any 2000, que ha esdevingut un referent internacional en genòmica i proteòmica.

Igualment, el programa de Televisió de Catalunya Quèquicom, creat i dirigit per Jaume Vilalta, professor del Departament de Comunicació de la UPF des del 1993, que després de quatre temporades d'emissió ha fet avançar la societat en l'àmbit del coneixement i la difusió de la ciència.

Aquests guardons, instaurats per la Generalitat de Catalunya l'any 1982, premien el mèrit científic i tecnològic de persones i entitats que han contribuït  de manera destacada al desenvolupament de la ciència i la tecnologia a Catalunya. L'acte de lliurament dels premis tindrà lloc a principis del 2010.

Altres e-notícies relacionades:

Investigadors de la UPF han fet importants troballes fenícies al Líban

Presentació del llibre El Espíritu del Reportaje, del professor Jaume Vilalta