30.11.2009

Tenen les empreses més productives gestors i treballadors més qualificats?

La Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials organitza el cicle de conferències sobre la recerca que duen a terme joves investigadors vinculats a la UPF que han aconseguit recentment projectes de recerca europeus i competitius. En el decurs del cicle ,  expliquen quines són les seves àrees de treball i alguns dels resultats preliminars obtinguts.

Jan_EeckhoutPer a la tercera de les conferències del cicle " Novetats en la recerca en Economia" s'ha convidat a Jan Eeckhout (ICREA, UPF) que parlarà sobre " Sorting: On marriage, jobs and other games of life", el proper 2 de desembre del 2009, a les 11:00 hores, a la sala de Graus Albert Calsamiglia.

De la mateixa manera que les dones més educades cada vegada més tendeixen a casar-se en homes més instruïts, quelcom similar podria estar passant a nivell laboral. En la seva dissertació el ponent reflexionarà al voltant de la qüestió: tenen les empreses més productives gestors i treballadors més qualificats?

Qualificació laboral i productivitat de les empreses

Conèixer l'abast de la qualificació laboral en relació a la productivitat és crucial per orientar les polítiques en matèria de mercat laboral. Com ha manifestat Jan Eeckhout "en la nostra recerca hem posat de manifest que els mètodes emprats fins ara per saber l'efecte de la qualificació laboral dels treballadors en la productivitat de les empreses no eren els més adequats per detectar aquesta situació i proposem una altra metodologia alternativa".

De l'anàlisi de l'impacte de la qualificació en la productivitat es poden seguir diverses estratègies a aplicar en matèria de polítiques laborals i subsidis socials.  Per exemple, unes estratègies poden incidir en l'estructura de subsidis d'atur de manera que impulsin les persones a buscar el treball més idoni,  o altres estratègies poden estimular la formació del treballador com a eina redistributiva.

Jan Eeckhout, doctor en Economia per la London School of Economics (LSE, Regne Unit) i des del 2008, investigador ICREA delDepartament de Economia i Empresa de la UPF. Anteriorment, h a exercit com a docent principalment a la Universitat de Pensilvània (EUA). Entre altres distincions, va obtenir un dels primers ajuts Starting Grant concedits pel Consell Europeu de Recerca el 2008, uns ajuts dotats de fins a dos milions d'euros per desenvolupar treballs d'investigació durant els propers cinc anys.

Les seves línies d'investigació rauen en la teoria econòmica aplicada, amb especial èmfasi en la teoria de la correspondència i de la recerca. Els seus models desenvolupen eines i hipòtesis aplicables a diferents situacions de mercat, tant en micro com en macroeconomia. Ha estudiat els mercats de treball, les relacions de matrimoni, la difusió de coneixements, les microfinances i la desigualtat.

Aquesta sessió serà en anglès.

Altres e-notícies relacionades

Dos investigadors de la UPF han estat mereixedors d'un Starting Grant del Consell Europeu de Recerca

Cicle de conferències: "Novetats de la recerca en Economia"

El paper dels líders polítics en la prevenció dels conflictes