23.11.2009

El paper dels líders polítics en la prevenció dels conflictes

Continuant amb el cicle de conferències "Novetats en la recerca en Economia" que ha organitzat la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials sobre la recerca que estan duent a terme joves investigadors vinculats a la UPF que han aconseguit recentment projectes de recerca europeus i competitius,  Marta Reynal-Querol investigadora ICREA del Departament d'Economia i Empresa de la UPF, impartirà la conferència " Understanding and preventing conflicts. Do leaders Matter?" el proper 25 de novembre, a les 11:00 hores, a l'auditori de l'edifici Mercè Rodoreda del campus de Ciutadella.

Reynalfotolow Lideratge polític i establiment dels conflictes socials

La ponent explicarà com s'estudia científicament les causes i els mecanismes de prevenció dels conflictes socials. L'objectiu principal del seu projecte és l'estudi dels dissenys institucionals que poden prevenir o mitigar, per exemple, els conflictes socials. L'anàlisi de les institucions i el tipus de líders polítics existents, poden ajudar a entendre les causes dels conflictes en les societats potencialment conflictives.

Una nova perspectiva en què han treballat pocs analistes és l'estudi del paper del líders polítics en l'evolució de les economies i els processos de conflicte dels països.

Marta Reynal-Querol afirma que la personalitat i les característiques (professió, educació, origen social, etc) dels dirigents polítics "és una dimensió important a tenir en compte perquè les decisions personalitzades dels líders tenen conseqüències en els resultats econòmics i en sorgiment de conflictes".

"Però primer hem d'entendre com han arribat a exercir el poder, i per això és essencial entendre com funciona la selecció política. Quines institucions permeten que líders inadequats i de poca qualitat arribin als governs és essencial per poder introduir mecanismes que evitin que líders inapropiats governin", manifesta.

Marta Reynal-Querol , investigadora ICREA del Departament de Economia i Empresa de la UPF, és doctora en Economia per la London School of Economics (Regne Unit) i Màster en Economia per la UPF.

Les seves àrees de recerca es relacionen amb la resolució i les conseqüències dels conflictes; les causes de les guerres civils; la polarització ètnica i l'economia de les institucions. Va obtenir un dels primers ajuts Starting Grant concedits pel Consell Europeu de Recerca el 2008, uns ajuts dotats de fins a dos milions d'euros per desenvolupar treballs d'investigació durant els propers cinc anys.

Dins el mateix cicle,  la següent conferència enguany serà la de Jan Eeckhout (ICREA, UPF) sobre " Sorting: On marriage, jobs and other games of life", el 2 de desembre del 2009, a les 11:00 hores, a la sala de Graus Albert Calsamiglia.

Aquesta sessió serà en anglès i en català.

Altres e-notícies relacionades

Dos investigadors de la UPF han estat mereixedors d'un Starting Grant del Consell Europeu de Recerca

Cicle de conferències: "Novetats de la recerca en Economia"